Selecteer een pagina

PORTFOLIO

natuurmuseum brabant


Het Natuurmuseum Brabant, een museum in hartje Tilburg waar de focus ligt op het bevorderen van de waardering voor de natuur. Het museum bestaat al ruim 75 jaar en er wordt vooral ingespeeld op de bestaande doelgroep. Dit conceptboek is gebaseerd op een briefing op donderdag 30 oktober van Johan Heeffer in het Natuurmuseum Brabant.

Tijd voor verandering
In dit conceptboek is de doelgroep jongeren van 18 tot 25 jaar, waar wel degelijk potentie ligt. Naar aanleiding van deze ontdekking wordt er verder gekeken naar een passende oplossing voor het verbeteren van het huidige concept. Door middel van diverse vraagstukken is er een hoofdvraag opgesteld:
“Hoe kan het Natuurmuseum Brabant jongeren tussen een leeftijd van 18 en 25 jaar interesseren om een bezoek te brengen?” Doordat het Natuurmuseum Brabant binnen de sector ‘leisure’ (vrije tijd) valt, moet dit toch te realiseren zijn.

Trends en ervaringen
Naar aanleiding van de hoofdvraag is er kwalitatief onderzoek uitgevoerd om inzicht te krijgen in de desbetreffende doelgroep. Met behulp van megatrends als technologisering, digitalisering, individualisering en intensivering (beleving) zijn er conclusies getrokken en op basis daarvan is een kritische analyse opgesteld. In een tijd van ‘Experience Economy’ volstaat niet alleen meer de vervulling van behoeften. Men wil op de dag van vandaag niet meer ‘alleen’ kijken en lezen in een museum, maar de gehele ervaring moet een leuke beleving zijn.

Korte analyse
Je kunt je afvragen of er op het gebied van innovatie genoeg gebeurd in het museum. Zijn er genoeg veranderingen, gaat het museum mee met de tijd? De consument is verwend en de interactie met de bezoeker en de belevingswaarde zijn zeer belangrijk. Dit alles heeft te maken met het budget: ideeën kunnen niet worden uitgevoerd zonder dit middel.

Laat je inspireren door een reis naar het onbekende.

Conceptontwikkeling en merkactivatie

Jaar 2015
Opdrachtgever GGD Hart voor Brabant