Selecteer een pagina

PORTFOLIO

hema

 

HEMA, je bent waar het gevierd wordt!

Research
Mensen zijn tegenwoordig geobsedeerd met het fenomeen FOMO, the fear of missing out. Daarnaast hebben we tegenwoordig visualisatie nodig en leven we in een beeldcultuur met al onze memes, gifjes en snapchat&instagram als graadmeter voor ons succes. Onze infobesitas en onze identiteit af laten hangen van een nieuwe status in de vorm van online profilering heeft voor een nieuw soort luiheid gezorgd. We zijn een strijd aan het voeren die we nooit zullen winnen. De strijd om aandacht die zorgt voor keuzestress. Daarom zijn we op zoek naar eenvoud, specialisatie en ontzorging. Het liefst bestellen we via een spiegel in de winkel onze nieuwe kleren en gaan we naar winkels met een diep assortiment in plaats van breed. Want alle overload aan informatie kunnen we simpelweg niet meer verwerken. Daarnaast willen we ook niet hetzelfde aan als veel anderen. We voelen onszelf een individu dat verheven staat boven anderen. Het hyper individualisme viert feest en bepaald de nieuwe standaard voor personalisering en gemak. We willen niet zelf bedenken wat leuk staat bij elkaar, we willen een on- en offline etalage die al kan visualiseren hoe Insta worthy alles eruit gaat zien. Het paspopprincipe waardoor we offline winkels blijven bezoeken en de prutteltjes van HEMA kopen voor zinsgeving en om de kleine dingen van het leven te blijven vieren. Het hoeft allemaal niet groots, als het maar memorabel is.

Problemen
1. Mensen weten niet meer waarvoor/waarom ze allemaal naar de HEMA kunnen (oorzaak breed aanbod).
2. HEMA wil ‘eenvoud’ duidelijker terug laten komen en uitstralen.

Kansen
HEMA, de winkel zonder etalage en met een groot assortiment waarvan je van veel dingen niet eens weet dat ze het hebben. HEMA, de winkel die eigenlijk als tweede op het lijstje na de supermarkt zou moeten staan. HEMA, de webshop waarbij ik niet met drie klikken bepaalde benodigdheden voor een feestje samen kan stellen. In een wereld waar genderloosheid, pastel kleuren en het pull principe meer de hoofdrol speelt dan push. Een wereld waarin ik kan sparen voor allerlei dingen, maar niet overladen wil worden met e-mail. Maar HEMA, ik wil mijn feestspullen bij jouw kopen, want je bent zo heerlijk basic.

Dus hoe kunnen we
…de klant helpen het juiste product te vinden?
…de ‘eenvoud’ van HEMA terug laten komen?
…de klant helpen de weg terug naar HEMA te vinden?
… ervoor zorgen dat klanten speciaal naar HEMA komen voor echte HEMA producten?

Doelstelling
‘Eenvoud’ terug brengen, zodat de klant weer weet en waarom hij/zij naar de HEMA wil, → persoonlijke aanbiedingen/aanbod creëren.

HEMA, je bent waar het gevierd wordt
Voor elke gebeurtenis in het leven heeft HEMA de juiste artikelen. Of het nou gaat om een babyshower, een verjaardag of een picknick in het park; HEMA heeft het allemaal. Dit moet toch gevierd worden? Daarom bedachten wij: de belevenisboxen, waarbij iedereen zijn eigen box kan samenstellen!

Doel
On- en offline profilering van het assortiment en het verhaal van HEMA tot leven wekken

Waarden
Inspiratie, positief, gewoon bijzonder, verrassend, herkenbaar, bruikbaar, functioneel

Pre-exposure | fase 1 (impulsmomenten) | data verzamelen en social media up-to date maken

Omnichannel marketing (on-en offline triggerings push not pull) –

Online
– Gasten kunnen eigen interesses opgeven waardoor ze niet meer de hele website hoeven te zien. Zo kunnen ze bijvoorbeeld de afdeling babyproducten weghalen wanneer zij dit niet relevant vinden en kunnen ze aangeven wat ze wèl willen zien (net zoals wij op Instagram).
– Reclame maken voor het ‘echtHEMA event’ en vragen aan mensen of ze kleur willen bekennen. Onthulling in fase 2 wat dit precies inhoudt.

Offline
– Je organiseert een klein spelletje, bijvoorbeeld het rat van voortuin. Van te voren vraagt de computer of quizmaster aan de persoon om zijn/haar geboortemaand op te geven + e-mailadres. Vervolgens kan de persoon aan het rat draaien en als deze uitkomt op zijn/haar verjaardagsmaand, wint hij of zij een tompouce. Om deze te verzilveren en op te halen bij de HEMA moet de klant zijn HEMA klantenpas scannen of e-mailadres opgeven. Hiermee krijgt de klant het tegoed voor een gratis tompouce op zijn klantenpas of een bonnetje dat kan worden ingeleverd bij de kassa. Aan het einde heb je dus data van klanten verzamelend (de geboortemaand +mailadres) en kan je dit koppelen aan het klantprofiel, waarmee je de aanbieding voor gepersonaliseerde belevenisboxen naar de klant kan sturen. Voor elke data inzameling van de ‘life events’ kan een andere actie of spel worden georganiseerd.
– Bij gebeurtenissen als vaderdag/moederdag kunnen kleine offline events worden georganiseerd, waarbij mensen bijvoorbeeld een tekst of foto kunnen maken bij HEMA om een speciale moederdaggroet te kunnen sturen. Hiervoor geeft de klant data af (mailadres) waarna HEMA de moederdaggroet via mail opstuurt + gepersonaliseerd aanbod of andere vervolgactie krijgt.

Exposure | fase 2 | Data gebruiken om aanbod te personaliseren
Online
– belevenisboxen op de website introduceren met regenboogpastelkleuren waarbij elke kleur staat voor een gebeurtenis. Deze belevenisboxen zijn á la HEMA vormgegeven en moeten erg gewild zijn: lees ‘postable’ op social en mond-tot-mond gespreksstof à #echtHEMA viral campagne. (onthulling welke kleur jij hebt bekend en wat dit inhoudt, soort horoscoop 2.0 maar dan anders)
– Creëren van schaarste en exclusiviteit door in de eerste 100 dozen een kaartje voor het echtHEMA event
– Social media van HEMA gaat hier reclame voor maken zoals het gebruik maken van Instagram Stories en daarbij omhoog kunnen swipen.

Offline

– Etalages inrichten op kleur van de belevenisboxen, online zijn de pakketten een verlengstuk van de etalages #kleurbekennen

Post-exposure | fase 3 | Klantprofielen vormen en klanten naar HEMA events (offline) laten komen en met elkaar verbinden

Online
– Het delen van foto’s van de HEMA dag op social met #echtHEMA
– Het omgooien van social media van HEMA en meer gaan zitten op inspiratie en profilering van het assortiment: food/lifestyle/work etc.

Offline
– echtHEMA event:
 + waar je een echte HEMA (tompouce of worst) fiets kunt winnen (introductie nieuw product dat gepersonaliseerd kan worden)
+ waar je een nachtje kunt overnachten in een HEMA glamping tent voor inspiratie  
+ waar foodtrucks staan en een speelhoek voor de kinderen; voor ieder wat wils
+ aankaarten wat het betekent om lid te zijn van HEMA club, voordelen aanprijzen
        

KPI’s:
– traffic on- en offline
– dataverzameling
– meer aandacht voor het brede assortiment HEMA —> Omzettoename
– NPS
– Merkvoorkeur
– Imagoverbetering
– Naamsbekendheid
– Marktaandeelgroei

Hoe bereiken we dit?
Meer on- en offline profilering, offline experience HEMA event en nieuwe online strategie op webshop en social media.

Conceptontwikkeling en positionering

Jaar 2017
Opdrachtgever HEMA, SLUIK. Loyalty Engineering