Selecteer een pagina

PORTFOLIO

festival DÂK Rotterdam

Probleemstelling en doelgroep
DÂK geeft aan de (omwonende) Rotterdammers naar wens onvoldoende te betrekken. Deze zijn vervolgens gekenmerkt met een rode leefstijl en vallen in de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar. Deze rode leefstijl kenmerkt zich door affiniteit (natuurlijke interesse tussen 2 elementen) met vrijheid en flexibiliteit. Consumenten die tot de rode wereld horen beschrijven zichzelf als intelligent, eigenzinnig en zelfbewust. De ‘rode consument’ is een consument met een vrije geest die vrijheid en onafhankelijkheid erg belangrijk vindt. Voor de rode wereld is er in het leven meer dan alleen werk, het gezin of de buurt. Genieten is een sleutelbegrip en een belangrijk onderscheid met eveneens koopkrachtige blauwe wereld. Voor ‘blauw’ zijn werk en carrière allesbepalend, terwijl ‘rood’ ook tijd wil inruimen voor culturele ontwikkeling en het maken van verre reizen. Vrijheid en flexibiliteit is in de werksituatie dan ook van grote waarde. De rode consument heeft een losse en actieve manier van leven. In marketingtermen geldt rood als een ‘Early Adopter’ – een consument die graag producten als eerste koopt of gebruikt en niet afwacht totdat iets mainstream is geworden.

Voor de twee verschillende mentaliteitsgroepen ontwikkelde ik samen met medestudenten de volgende twee concepten onder de titel RÂW.

Concept 1: Urban BBQ
De Urban BBQ is een kas en is een versterking van de ‘Social Barbecue’ waarbij het sociale aspect centraal staat. Eten delen en elkaar inspireren op multicultureel gebied is hierbij het hoofdonderwerp. De Urban BBQ draagt de waarden ontmoeten, uiting van identiteit en samen genieten uit en bevredigd hiermee de mentaliteitsgroep. DÂK zelf is de achtertuin van haar omwonenden en met dit concept wordt het vakantiegevoel verder uitgedragen. Het statement (T)RAUW ROTTERDAM wordt verder uitgestraald door middel van het ontdekken en de herwaardering voor lokale gerechten van verschillende etnische achtergronden en de cultuurmenging van de omwonenden. De band tussen de Rotterdammers en DÂK zal door deze conceptversterking hechter worden.

Concep 2: Color Place
Color Place is een concept voor een kleurrijk en speels evenement, waarbij je als (jong)volwassene het kind in jezelf naar boven kan halen. En dan wel met de voordelen van volwassen zijn. Denk aan rainbow shots en cocktails, paint Twister en snacks als tosti’s en donuts in een kleurrijke uitvoering. Door het buiten ‘spelen’ zorgt de Color Place voor dat echte vakantiegevoel. Color Place draagt de waarden plezier, uiting van identiteit en samen genieten. Het statement ‘Ik ben uniek, want ik ben een Rotterdammer!’ wordt verder uitgestraald door de keuzes die gemaakt kunnen worden in de drankjes en snacks. De spellen zorgen voor een hechtere band binnen vriendengroepen maar ook met andere bezoekers.

Onderzoek, branding, strategie en conceptontwikkeling

Jaar 2015
Opdrachtgever Festival DÂK Rotterdam, Fontys